Search form

07.11.2011

Drukāt

Nedzirdīgie piedalījušies Padomju Savienības kosmosa programmās

Photo

Tikai 30 gadus pēc pirmā Zemes mākslīgā pavadoņa palaišanas kosmosā kļuva zināms, ka daudzi nedzirdīgie piedalījušies padomju kosmisko kuģu projektēšanā un būvēšanā.


Tagad Viskrievijas NB žurnāls VES atkal stāsta par nedzirdīgo konstruktoru un inženieru sasniegumiem kosmosa apguves jomā. Izrādās,  jau pirms 2. pasaules kara Padomju Krievijā nedzirdīgos uzņēma tehniskajās universitātēs, kur viņi kļuva par augstas klases inženieriem un zinātniekiem.
 
Kara noslēgumā 150 nedzirdīgie speciālisti tika savākti vienkopus Krievijas pilsētas Saratovas slepenajā militārās tehnikas rūpnīcā,  kas nodarbojās ar aviācijas iekārtu izstrādi un ražošanu. Vēlāk rūpnīcas konstruktoru birojā tika izveidota īpaša nodaļa,  ko vadīja kosmosa kuģu galvenais konstruktors Sergejs Koroļovs.  Šajā grupā bija arī viens nedzirdīgais – Sergejs Usačovs. Viņš bija talantīgs inženieris,  kurš daudz paveica, lai pilnveidotu raķešu palaišanas sistēmas. Koroļova konstruktoru birojā viņš nostrādāja visu atlikušo darba mūžu.

Piecdesmito gadu sākumā kosmosa kuģu konstruktoriem pievienojās slavenās Maskavas Augstākās tehniskās skolas (MATS) nedzirdīgie absolventi Avhimenko, Kibardins, Bočarovs, Rahmaņins, Jegorovs un Galčenko.

Vislielākos panākumus guva Vladimirs Galčenko. Viņš bija beidzis MATS specialitātē „Lidaparātu projektēšana”  un uzreiz pēc augstskolas iekļāvās dzirdīgo konstruktoru grupā, kas nodarbojās ar pilotējamo kosmosa kuģu „Vostok”,  „Sojuz” un „Mir” projektēšanu.  

Vairākus gadus – sākot no 1964. gada,  V.Galčenko nostrādāja konstruktoru grupā, kuras uzdevums bija izstrādāt pilotējamu lidaparātu, kas varētu nolaisties uz Mēness. Viņam bija vairākas oriģinālas idejas, kā atdalīt mazo pilotējamo bloku, kas nosēstos uz Mēness,  no galvenā kosmosa kuģa, kas turpinātu riņķot orbītā ap Zemes dabisko pavadoni.  Viņš vadīja šo konstrukciju projektēšanu, ražošanu un izmēģinājumus. Tomēr  pēc tam,  kad  1969. gadā amerikāņu astronauti pirmie izkāpa uz Mēness, Padomju Savienība savu kosmosa programmu šajā virzienā pārtrauca.

Vēlāk Galčenko kļuva par sektora vadītāju nodaļā, kas strādāja pie daudzkārt izmantojamā kosmoplāna „Buran” (līdzīgs amerikāņu  „Shuttle” ) izveides. Projektējot „Buran”, viņš darbojās operatīvās vadības grupā un personīgi  piedalījās izmēģinājumos Baikonuras kosmodromā.

Nedzirdīgie bija ne tikai inženieri un konstruktori, bet arī augstas kvalifikācijas strādnieki.  Galčenko savās atmiņās raksta – bija gadījums,  kad galvenais konstruktors Koroļovs ar lielu uzmanību un iejūtību uzklausījis  kāda nedzirdīga strādnieka domas. Grūtajos pēckara gados, kad Krievijā trūka pat elementāru dzīvei nepieciešamu lietu, Koroļovs parūpējās, lai nedzirdīgie darbinieki saņemtu istabas kur dzīvot. Jau vēlāk viņiem tika piešķirti atsevišķi dzīvokļi.

Par izciliem sasniegumiem zinātnē Vladimirs Galčenko saņēmis vairākus valdības apbalvojumus.


Sagatavoja: Pēteris Vilisters

Atpakaļ

Uz augšu


Video ziņas

Jauniešiem

LNS kapitālsabiedrības


LNS biedrību interešu grupas