Search form

18.05.2011

Drukāt

Darbā pieņemts nedzirdīgs cilvēks – kāds ārzemju labās prakses piemērs

Photo

Ja darbavietā strādā nedzirdīgs cilvēks, šī vieta darbiniekam jāpiemēro. Šādi pielāgojumu mērķis ir būtiski uzlabot viņa darba drošību, kvalitāti un savstarpējās komunikācijas iespējas. Un tomēr šie pasākumi katrā atsevišķā gadījumā tiek veikti dažādā veidā un apjomā. Lūk, kāds ārzemju labās prakses piemērs!


Speciālas  gaismas un tāfeles, kā arī īpašas kulinārijas zīmes  pārvērtušas ikdienišķu un parastu viesnīcas virtuvi par kaut ko vienreizēju – nedzirdīgajiem draudzīgu darba vidi.   Viesnīcas „Dienvidu saule” personāls ir pieņēmis izaicinājumu attīstīt kulinārijas prasmes jaunajiem nedzirdīgajiem pavāriem.
 
Par šāda pilotprojekta izveidi un norisi parūpējusies Kvazulu-Natal – Dienvidāfrikas Nedzirdīgo asociācija, kas iedrošināja dažus jaunus cilvēkus attīstīt  darba prasmes, apgūt jaunas profesionālās iemaņas, tādējādi  risinot savas nodarbinātības problēmas. 
 
Šis pilotprojekts acīmredzami uzlabo četru nedzirdīgo  Durbanas (Dienvidāfrika) jauniešu dzīves kvalitāti un vairo nedzirdīgo amata meistaru prestižu (cieņu labo slavu) dzirdīgo sabiedrības skatījumā.
 
Dzirdīgais personāls apmācīts zīmju valodas pamatprasmē, virtuves leksikā papildus ieviestas arī specifiskas zīmes, kas noderīgas ikdienas darbā. Dažbrīd saziņa noris ar sarakstes palīdzību, ko palīdz īstenot virtuvē novietotā tāfele. Taču vissvarīgākie ir gaismas signāli. Virtuvē ir ne tikai visa nepieciešamā modernā sadzīves tehnika, bet arī ieviesti speciālie mehānismi, kas pielāgoti nedzirdīgo vajadzībām. Viesnīcas galvenais šefpavārs Harijs Opermans skaidro:
 „Sarkanā gaisma signalizē par nelaimes gadījumiem, piemēram, par ugunsgrēka iespējamību. Šādas gaismas esam izvietojuši visā viesnīcā. Zilā gaisma ik pa 20 minūtēm atgādina darbiniekiem par sanitārajām vajadzībām - roku mazgāšanu, un oranžā gaisma norāda, ka  pieņemts klienta pasūtījums, kurš jāpagatavo. Ar zaļo gaismu signalizē pavārs, norādot, ka pasūtījums  gatavs.”
  
Viesnīcā  nodarbināts arī zīmju valodas tulks, ko pieaicina gadījumos, kad jaunajiem praktikantiem  notiek teorētiskās apmācības vai padziļināti skaidrojumi kādā jautājumā.

Viesnīcas galvenais menedžeris pauž savu sajūsmu un apmierinātību ar rezultātu, sakot, ka veiksmes panākumi slēpjas komandas darbā, abpusējā sapratnē, cieņā un spējā „runāt vienā valodā”.
 
 
Pēc interneta materiāliem sagatavojusi: Laura Reisele

Atpakaļ

Uz augšu


Video ziņas

Jauniešiem

LNS kapitālsabiedrības


LNS biedrību interešu grupas