23.12.2010
Lielbritānija: populāri Ziemassvētku preču veikali nenodrošina pieejamību nedzirdīgajiem
Liela daļa no Lielbritānijas pazīstamākajiem Ziemassvētku preču veikaliem, kā arī dažas komunikāciju kompānijas nepilda vides pieejamības likuma prasības. Lielākā labdarības organizācija Lielbritānijā – Karaliskais nacionālais institūts nedzirdīgajiem izpētījis, ka 86% no uzņēmumiem, kas atrodas galvenajās iepirkšanās ielās, nav ierīkojuši tehnisko palīglīdzekli – indukcijas cilpu, kas ir svarīga ierīce 2 miljoniem Apvienotās Karalistes iedzīvotāju, kuri lieto dzirdes aparātu.
Karaliskā Nacionālā institūta nedzirdīgajiem vadītāja Džekija Balārda saka: “Ziemassvētki paši par sevi ir gana stresa pilns laiks jebkuram, bet cilvēkam ar dzirdes aparātu pat šokolādes kārbas vai grāmatas iegāde šajā laikā var būt neiespējama. Daudziem no mazumtirgotājiem jāatceras, ka, nenodrošinot indukcijas cilpu, viņi ne tikai apgrūtina dzīvi cilvēkiem ar dzirdes problēmām, bet nepilda arī 2010. gadā pieņemto Vienlīdzības likumu.”
Dzirdes aparāta lietotājs Barijs Silvermans no Londonas stāsta: “Ir ārkārtīgi nomācoši, ka tu nespēj iegādāties Ziemassvētku dāvanu, jo nedzirdi, ko personāls saka. Tamdēļ izvēlos dāvanas pirkt veikalos, kuros nodrošinātas šīs indukcijas cilpas, uz citiem veikaliem nemaz neeju.”
Brīvprātīgie aptaujāja vairāk nekā 1 500 uzņēmumu 17 Lielbritānijas vietās. 573 no tiem ir nodrošināti ar indukcijas cilpām; 62% tās ir, bet netiek pieslēgtas – nav darba kārtībā vai personāls nemāk ar tām rīkoties.
Daži piemēri! Par nedzirdīgajiem visnepieejamāko pilsētu Anglijā ir atzīta Bristole. Bet Mančestrā tikai 10 no 102 veikaliem indukcijas cilpas tiek izmantotas un pilnībā darbojas.
74% no aptaujātajiem veikaliem šādas indukcijas cilpas nemaz nav. Šī ierīce nedzirdīgai personai palīdz uztvert runāto skaņu, slāpējot fona troksni. 19 veikalos strādājošais personāls apgalvoja, ka nav informēti par šādu risinājumu un nav apmācīti ar nedzirdīgo sabiedrības specifiku saistīto ierīču lietošanā.
Saskaņā ar 2010. gadā pieņemto Vienlīdzības likumu veikaliem jānodrošina, ka cilvēki ar dzirdes problēmām nesaņem sliktākus pakalpojumus kā pārējie. Tieši minētās cilpas ir saprātīgs risinājums, jo tās pastiprina runas skaļumu un apslāpē fona troksni.
Džekija Balārda apgalvo: „Lielajos tirdzniecības centros, nenodrošinot vides pieejamību nedzirdīgiem cilvēkiem, veikali zaudē savus klientus. Iepriecina fakts, ka personāls 70 veikalos izteica vēlmi un interesi veikt darbinieku apmācību par nedzirdīgo sabiedrības daļu un citus pasākumus, lai mazinātu komunikācijas barjeras. ”
Pēc interneta materiāliem sagatavojusi: Laura Reisele