29.11.2013
Katram pakalpojumam savas krāsas karte
Lai saņemtu valsts apmaksātos sociālās rehabilitācijas, surdotulka vai projekta „Klusuma pasaule” piedāvātos pakalpojumus, nedzirdīgiem klientiem pirms tam jāuzrāda karte. Katram pakalpojumam ir savas krāsas karte.
Kādas krāsas karte atbilst konkrētam pakalpojumam? Kāda ir to saņemšana kārtība? Cik ilgā laikā karte būtu jāsaņem pēc pakalpojuma piešķiršanas? Cik ilgi karte derīga? Ko darīt, ja klients jo-projām nav to saņēmis?
Uz šiem jautājumiem atbild LNS prezidents Edgars Vorslovs.
Atbildot uz jautājumiem par „krāsainajām” kartēm, paskaidroju, ka tās ir KLIENTA kartes, kas apliecina konkrētās personas tiesības saņemt attiecīgos pakalpojumus – to nosaukums norādīts uz kartes. Klienta kartes apliecina, ka persona ir iesniegusi visus nepieciešamos dokumentus pakalpojumu saņemšanai un tai piešķirti attiecīgie pakalpojumi.
Šobrīd apritē ir 3 krāsu kartes.
1) ORANŽĀ dod tiesības saņemt projekta „Klusuma pasaule” pakalpojumus, to derīgums beigsies līdz ar projektu šogad (tā vairs netiek izsniegta, tāpēc par to plašāka informācija netiek sniegta).
2) DZELTENA (apritē no 2009. gada) dod tiesības saņemt valsts apmaksātos sociālās rehabilitācijas pakalpojumus (uz kartes uzraksts – karte uzrādāma, saņemot sociālās rehabilitācijas pakalpojumus LNS).
Uz kartes nav norādīts derīguma termiņš, bet klientam tiek sastādīts sociālās rehabilitācijas plāns, kurā norādīti piešķirtie pakalpojumi un termiņš, līdz kuram tie piešķirti.
Atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem N 2.291 „Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem” klientam reizi gadā ir jāierodas pie sociālā darbinieka uz sociālās rehabilitācijas procesa izvērtēšanu. Šīs izvērtēšanas laikā tiek sastādīts jauns rehabilitācijas plāns, kurā norādīti piešķirtie pakalpojumi un jauns termiņš, līdz kuram tie piešķirti. Viens rehabilitācijas plāna eksemplārs tiek izsniegts pašam klientam. Termiņš, līdz kuram piešķirti pakalpojumi, tiek ievadīts arī „LNS pakalpojumu uzskaites datu bāzē”.
Karte tiek izsniegta tikai pēc tam, kad klients parakstījis līgumu ar LNS par sociālās rehabilitācijas pakalpojumu nodrošināšanu.
Rīgā karte saņemama LNS Rehabilitācijas centrā pie sociālās rehabilitētājas Vitas Kamares vai valsts pasūtījuma lietvedes Lauras Gailes.
Reģionos – pie sociālajiem rehabilitētājiem, vai arī, ja klients izteicis vēlmi, tā tiek izsūtīta pa pastu.
3) ZAĻĀ (no 2013. gada) dod tiesības saņemt valsts apmaksāto surdotulka pakalpojumu (uz kartes uzraksts – karte uzrādāma, saņemot surdotulka pakalpojumu saskarsmē).
Tā kā surdotulka pakalpojuma piešķiršanai un saņemšanai ir atšķirīgi nosacījumi nekā sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem, tad uz šīs kartes ir norādīts termiņš, līdz kuram ir piešķirts pakalpojums – „līdz invaliditātes termiņa beigām”, kas nozīmē beztermiņa vai arī ir konkrēts datums.
Kartes izsniegšanas procedūra līdzīga sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem.
Karte tiek izsniegta tikai pēc tam, kad klients parakstījis līgumu ar LNS par surdotulka pakalpojuma nodrošināšanu.
Rīgā karte saņemama LNS Rehabilitācijas centrā Zīmju valodas tulku nodaļā, reģionos – pie tur strādājošajiem surdotulkiem, vai arī, ja klients izteicis vēlmi, tā tiek izsūtīta pa pastu.
Gan dzeltenā, gan zaļā karte tiek izgatavota 1 –2 darba dienu laikā, tikai pēc no klienta puses parakstīta līguma saņemšanas valsts pasūtījuma lietvedībā (pie Lauras Gailes).
Ir bijušas situācijas, kad līgums ar klientu sagatavots, no mūsu puses parakstīts, bet pats klients ilgstoši neierodas parakstīt līgumu.
Tāpēc ir ieviesta sistēma, ka pakalpojumu var saņemt tikai tad, kad klients parakstījis līgumu.
Kādus pakalpojumus valsts apmaksā
Atbilstoši izstrādātajam klienta sociālās rehabilitācijas plānam dzirdes invalīdi var saņemt valsts budžeta apmaksātos sociālās rehabilitācijas pakalpojumus līdz 150 stundām gadā. Tiek piedāvāts šāds sociālās rehabilitācijas pakalpojumu klāsts:
1) latviešu zīmju valodas lietošanas apmācība;
2) saskarsmes un radošās pašizteiksmes iemaņu apguve;
3) psiholoģiskās adaptācijas treniņi;
4) palīdzība un atbalsts klienta sociālo problēmu risināšanā.
Savukārt surdotulka pakalpojums saskarsmes nodrošināšanai tiek nodrošināts līdz 120 stundām gadā, bet izglītības programmas apguvei līdz 480 akadēmiskajām (360 astronomiskajām) stundām viena mācību gada laikā (nodarbībās, konsultācijās, semināros, eksāmenos un citos ar izglītības programmas apguvi saistītajos pasākumos) profesionālās pamatizglītības, profesionālās vidējās izglītības un augstākās izglītības iestādēs.
Klientiem jāņem vērā, ka netiek garantēts nosauktais stundu apjoms un jāņem vērā vārds „līdz”. Ministru kabineta noteikumos noteikts, ka pakalpojumi tiek nodrošināti, nepārsniedzot katra gada valsts budžetā pakalpojumu sniegšanai paredzēto līdzekļu apmēru.
Kā saņemt nepieciešamos pakalpojumus
1) Lai saņemtu pakalpojumus, vispirms vajag iesniegt iesniegumu ar lūgumu sniegt attiecīgo pakalpojumu, ģimenes ārsta izziņu, kas apliecina, ka jums ir dzirdes traucējumi un nepieciešams sociālās rehabilitācijas vai surdotulka pakalpojums, un invalīda apliecības vai VDEĀVK izziņas (rozā lapa) vai lēmuma kopija.
Dokumenti jānosūta LNS pa pastu vai jāiesniedz personīgi LNS sekretārei (Rīgā, Elvīras ielā 19, 3. stāvā).
2) Dokumentus izskatīs desmit darbdienu laikā un jums nosūtīs vēstuli ar informāciju par pakalpojuma piešķiršanu vai atteikumu piešķirt pakalpojumu, ja iesniegtie dokumenti neatbildīs Ministru kabineta noteikumos noteiktajām prasībām.
3) Ja būs pieņemts lēmums par sociālās rehabilitācijas pakalpojumu piešķiršanu, tad jums būs jāierodas LNS pie sociālā darbinieka, pie kura tiks sastādīts sociālās rehabilitācijas plāns un ar jums noslēgs līgumu par pakalpojuma saņemšanu un saņemšanas nosacījumiem. Sociālā darbinieka vārds, uzvārds un kontaktinformācija ir norādīta lēmumā par pakalpojuma piešķiršanu.
4) Ja būs pieņemts lēmums par surdotulka pakalpojuma piešķiršanu, tad jums būs jāierodas LNS Rehabilitācijas centra Zīmju valodas tulku nodaļā vai pie reģionos strādājošajiem surdotulkiem, lai parakstītu jau sagatavoto līgumu par pakalpojuma saņemšanu un saņemšanas nosacījumiem. Lēmumā ir norādīta e-pasta adrese, uz kuru rakstot varēs iegūt papildinformāciju vai uzdot savu jautājumu.
5) Pēc no klienta puses parakstīta līguma saņemšanas valsts pasūtījuma lietvedībā dati par piešķirtajiem pakalpojumiem tiek ievadīti „LNS pakalpojumu uzskaites datu bāzē” un klients var saņemt tam piešķirtos pakalpojumus.
Vairāk informācijas (arī zīmju valodā) par pakalpojumu saņemšanu skat. www.lns.lv sadaļā „Pakalpojumi”.
Materiālu sagatavoja: LNS Informācijas centrs
Materiāls pārpublicēts no laikraksta Kopsolī, 2013. gada novembra numura