16.12.2020
Biežāk uzdotie jautājumi – par invaliditātes noteikšanu ārkārtējās situācijas laikā no 09.11.2020.
1. Ja man jau pavasarī izsludinātās ārkārtējās situācijas laikā automātiski tika pagarināta invaliditāte un termiņš beidzas šīs ārkārtējās situācijas laikā, vai tā tiks pagarināta atkārtoti?
Ja ir izveidojusies situācija, ka personai 2020.gada
pavasarī izsludinātās ārkārtējās situācijas laikā (no 12.03.2020. – 10.06.2020.)
un vēl trīs mēnešus pēc tam, t.i., līdz 09.09.2020., iepriekš noteiktā
invaliditāte tika automātiski pagarināta un tās termiņš beidzas 2020.gada
9.novembrī vai vēlāk (rudenī izsludinātās ārkārtējās situācijas laikā), vai
trīs mēnešu laikā pēc ārkārtējās situācijas atcelšanas, un
persona nav vai nebūs iesniegusi dokumentus atkārtotas invaliditātes
ekspertīzei, tad pavasarī pagarinātais invaliditātes
termiņš un atzinumi, ja tādi bijuši izsniegti, vēlreiz tiks automātiski pagarināti uz sešiem mēnešiem.
2. Vai ārkārtējās situācijas laikā, kas izsludināta no 2020.gada
9.novembra līdz 2021.gada 11.janvārim mainīsies invaliditātes pagarināšanas
kārtība?
Kārtība,
kādā tiek pagarināts iepriekš noteiktās invaliditātes termiņš, ir tāda pati,
kāda tā bija 2020.gada pavasarī izsludinātās ārkārtējās situācijas laikā.
Tātad,
personām, kurām ārkārtējās situācijas laikā (no 2020.gada 9.novembra līdz tās
atcelšanai) vai triju
mēnešu laikā pēc ārkārtējās situācijas atcelšanas
beigsies iepriekš noteiktais invaliditātes termiņš un persona nebūs iesniegusi
dokumentus invaliditātes ekspertīzei, invaliditātes
termiņš tiks automātiski pagarināts uz sešiem mēnešiem, saglabājot iepriekš
noteikto invaliditātes grupu un atzinumus, ja tādi bijuši izsniegti, kā arī
visas izrietošās sociālās garantijas (pensijas/pabalsti).
3. Uz ko attiecas invaliditātes termiņa pagarinājums līdz sešiem
mēnešiem?
Iepriekš
noteiktā invaliditāte tiek automātiski pagarināta visām personām ar invaliditāti, kurām tā beidzas ārkārtējās
situācijas laikā (no 2020.gada 9.novembra līdz tās atcelšanai) vai triju mēnešu laikā pēc ārkārtējās situācijas
atcelšanas, ja vien persona nav jau savlaicīgi iesniegusi dokumentus
invaliditātes ekspertīzes veikšanai parastajā kārtībā.
4. Vai tiks pagarināti arī visi iepriekš izsniegtie atzinumi –
īpašas kopšanas nepieciešamība, asistenta pakalpojums, transporta kompensācija?
Jā. Personām, kurām ārkārtējās situācijas laikā (no 2020.gada 9.novembra līdz tās atcelšanai) vai triju mēnešu laikā pēc ārkārtējās situācijas atcelšanas beigsies iepriekš noteiktais invaliditātes termiņš un persona nebūs iesniegusi dokumentus invaliditātes ekspertīzei, arī līdz šim izsniegto atzinumu termiņi tiks automātiski pagarināti uz laiku līdz sešiem mēnešiem.
5. Vai automātisks termiņa pagarinājums tiks piemērots visos
gadījumos?
Nē, ir izņēmumi, kad
automātisks pagarinājums nav iespējams:
-
ja invaliditātes
termiņš beidzies pirms ārkārtējās situācijas izsludināšanas (t.i., pirms 09.11.2020.);
-
ja bērns ārkārtējās
situācijas laikā sasniedz 18 gadu vecumu (lēmums nevar tikt automātiski
pagarināts, jo pilngadīgām personām tiek piemēroti citi invaliditātes
noteikšanas kritēriji, mainās atbalsta pasākumi u.c.).
6. Vai cilvēkam, kuram automātiski ir pagarināts iepriekšējais
lēmums, ir obligāti jāgaida seši mēneši, lai atkārtoti veiktu invaliditātes
ekspertīzi?
Nē. Ja ģimenes
ārsts vai ārstējošais ārsts ir sagatavojis nosūtījumu invaliditātes
ekspertīzei, cilvēks to var iesniegt jebkurā laikā, negaidot sešu mēnešu
pagarinājuma termiņa beigas. Tad personai invaliditātes ekspertīze tiek veikta
parastajā kārtībā.
Ārkārtējās situācijas laikā persona
minētos dokumentus var iesniegt VDEĀVK:
-
nosūtot pa pastu uz
jebkuru VDEĀVK nodaļu;
-
aizpildot
e-iesniegumu vienotajā valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.lv un pievienojot dokumentu skenētas kopijas;
-
elektroniski rakstot
uz e-pastu: [email protected], parakstot
iesniegumu ar drošu elektronisko parakstu.
7. Kā ārkārtējās situācijas laikā tiek veikts izvērtējums īpašas
kopšanas nepieciešamībai, ja dokumenti invaliditātes ekspertīzei iesniegti?
Īpašas
kopšanas atzinuma sniegšanai VDEĀVK joprojām nepieciešams no pašvaldības
sociālā dienesta (SD) saņemt personas ikdienā veicamo darbību un vides
novērtējuma anketu (turpmāk – novērtējums).
Arī
ārkārtējās situācijas laikā VDEĀVK sūtīs pieprasījumu SD veikt novērtējumu.
Pieprasījums veikt novērtējumu tiks lūgts SD gadījumos, kad ģimenes ārsta vai
ārstējošā ārsta nosūtījumā par invaliditātes ekspertīzes veikšanu būs atzīme
par īpašas kopšanas izvērtēšanas nepieciešamību vai ekspertīzes laikā
konstatēta tā nepieciešamība.
Iespējami šādi SD rīcības varianti:
1)
SD, ievērojot visus piesardzības pasākumus, turpina apsekot klientus
dzīvesvietās un veic ikdienā veicamo
darbību un vides novērtējumu un
anketu nosūta VDEĀVK.
2)
Ja SD, ņemot vērā riskus un noteiktos ārkārtējās situācijas ierobežojumus, nevar apsekot klientu dzīvesvietā, tad:
a)
ja klients ir zināms, ņemot vērā SD
rīcībā esošo informāciju par personu, viņas dzīves apstākļiem un aktivitātēm, SD aizpilda novērtēšanas anketu un
nosūta to VDEĀVK ar piezīmi, ka novērtējums veikts pamatojoties uz SD rīcībā
esošo informāciju, bez klienta apmeklēšanas klātienē;
b)
ja SD rīcībā nav informācijas par
klientu, SD var organizēt saziņu ar
klientu videozvanā (Whatsapp, Zoom, Skype u.tml.) novērtējuma anketas
aizpildīšanai. SD anketu nosūta VDEĀVK ar piezīmi, ka tas veikts attālināti
izmantojot video saziņu. Iespēja vizuāli redzēt klientu nodrošina lielāku
ticamību, ka personas veselības stāvoklis ir atbilstošs anketā norādītajai informācijai,
nekā to iespējams konstatēt telefonsarunā;
c)
ja SD rīcībā nav informācijas par
klientu un nevar aizpildīt novērtējuma
anketu, SD nosūtīs VDEĀVK informāciju, ka novērtējums šobrīd netiks veikts. Mainoties situācijai, SD ir
jāvērtē, vai nav iespējams veikt klienta apsekošanu dzīvesvietā vai sazināties
citādā veidā un nosūtīt nepieciešamo informāciju VDEĀVK.
3)
Ja persona ir iesniegusi iesniegumu VDEĀVK atkārtotai
ekspertīzei, t.sk. īpašas kopšanas izvērtēšanai, bet SD atsaka vai nav iespējams veikt vides novērtējumu, VDEĀVK pieņem lēmumu pagarināt īpašas kopšanas
atzinumu uz laiku līdz sešiem mēnešiem,
bet ne ilgāk kā tiks saņemta attiecīgā informācija no SD, kas var mainīt
iepriekš pieņemto lēmumu.
!
Situācijā, ja invaliditātes statuss un īpašas kopšanas atzinums būs beidzies
ārkārtējās situācijas laikā, bet iesniegums un visi nepieciešamie dokumenti
atkārtotai ekspertīzei nebūs saņemti, invaliditātes termiņš un iepriekš
piešķirtais atzinums automātiski tiks pagarināti uz sešiem mēnešiem.
8. Vai invaliditātes apliecības derīguma termiņš tiks automātiski
pagarināts ārkārtējās situācijas laikā?
Nē. Invaliditātes
apliecības derīguma termiņš netiks pagarināts automātiski.
Personām,
kurām automātiski tiks pagarināts invaliditātes termiņš, apliecība ar pagarināto termiņu tiks izsniegta tikai pēc personas pieprasījuma.
Ja
ir nepieciešams saņemt invaliditātes apliecību ar pagarināto termiņu, jāvēršas
VDEĀVK ar pieprasījumu izsniegt invaliditātes apliecību. Pieprasījumu brīvā
formā var iesniegt:
1. Pa pastu,
VDEĀVK nodaļu adreses pieejamas VDEĀVK mājas lapā: http://www.vdeavk.gov.lv/kontakti/nodalas/.
2. Elektroniski,
izmantojot e-pakalpojumu vienotajā valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.lv.
3. Ar
drošu elektronisku parakstu, nosūtot
uz e-pastu: [email protected].
Invaliditātes
apliecības pieprasījumam jāpievieno ne personas fotogrāfija, kas ir ne vecāka
kā 6 mēneši, tomēr, ja to nav iespējams izdarīt, lūdzam par to informēt VDEĀVK.
Tādās situācijās ārkārtējās situācijas
laikā invaliditātes apliecības izgatavošanai tiks izmantota VDEĀVK rīcībā
esošā vecā fotogrāfija.
Sīkāka
informācija par invaliditātes apliecību izsniegšanu pieejama VDEĀVK mājas lapā
– http://www.vdeavk.gov.lv/pakalpojumi/invalida-apliecibas-izsniegsana/.
!
Apliecība, kurai beidzies derīguma termiņš, nav derīga. Lai saņemtu atvieglojumus vietās, kur tā
saņemšanai jāuzrāda apliecība, piemēram, sabiedriskajā transportā, nepieciešams
saņemt apliecību ar pagarinātu termiņu.
9. Ko darīt, ja invaliditātes termiņš ir beidzies pirms 2020.gada 9.novembra
un dokumenti nav iesniegti?
Šajos
gadījumos iepriekš noteiktais invaliditātes termiņš automātiski netiks pagarināts.
Personai
jāvēršas pie sava ģimenes vai ārstējošā ārsta ar lūgumu aizpildīt nosūtījumu uz
invaliditātes ekspertīzi. Ārsts nosūtījumu aizpildīs,
ņemot vērā to informāciju, kas ir viņa rīcībā, nosūtīs VDEĀVK, izmantojot
e-pakalpojumus, par to informējot personu.
Pēc
informācijas saņemšanas no sava ārsta, ka nosūtījums ir sagatavots un nosūtīts
VDEĀVK, cilvēkam VDEĀVK jāiesniedz šādi dokumenti: iesniegums par
nepieciešamību veikt invaliditātes ekspertīzi; aizpildīta Funkcionālo spēju
pašnovērtējuma anketa, atbilstoša formāta fotogrāfija invaliditātes apliecības
izgatavošanai.
Minētos
dokumentus cilvēks VDEĀVK var iesniegt pa pastu, aizpildot e-iesniegumu portālā
www.latvija.lv,
parakstot iesniegumu ar drošu elektronisko parakstu.
Sīkāku
informāciju, kā var iesniegt dokumentus VDEĀVK, skatīt šeit: http://www.vdeavk.gov.lv/aktualitates/4027/.
VDEĀVK
pēc dokumentu saņemšanas, kā arī ņemot vērā tās rīcībā esošo informāciju (ja
tāda būs), veiks invaliditātes ekspertīzi atbilstoši normatīvajos aktos
noteiktajam un iespēju robežās pieņems lēmumu par invaliditātes noteikšanu vai
atteikšanu.
10. Ko darīt, ja bērns sasniedz pilngadību ārkārtējās situācijas
laikā?
Šajos
gadījumos nav iespējams automātiski pagarināt iepriekšējo invaliditātes lēmumu,
jo mainās gan invaliditātes noteikšanas kritēriji, gan piemērojamie atbalsta
pasākumi (t.sk. pabalsti), kas izriet no personai noteiktās invaliditātes
grupas, invaliditātes smaguma pakāpes un traucējuma veida.
Personai
pašai vai tās likumiskajam pārstāvim jāvēršas pie ģimenes ārsta vai ārstējošā
ārsta, kas lems par nosūtījuma uz invaliditātes ekspertīzi sagatavošanu,
balstoties uz viņa rīcībā esošo informāciju.
VDEĀVK
pēc nepieciešamo dokumentu saņemšanas, kā arī ņemot vērā tās rīcībā esošo
informāciju, veiks invaliditātes ekspertīzi atbilstoši normatīvajos aktos
noteiktajam. Lietās, kurās būs nepilnīga informācija, kas radīs šaubas, vai
persona atbilst vai neatbilst invaliditātes statusa noteikšanai, ja tas būs
iespējams, VDEĀVK veiks personas novērtēšanu klātienē vai lūgs iesniegt papildu
informāciju. Gadījumā, ja šaubas nebūs iespējams novērst, tiks pieņemts lēmums
par labu personai uz sešiem mēnešiem, bet ne ilgāk kā līdz jaunu vai papildu dokumentu
invaliditātes ekspertīzei saņemšanai un jauna administratīvā akta izdošanai
konkrētās personas lietā.
Informācija
sagatavota 15.12.2020.