Search form

10.02.2011

Drukāt

Brauciens ar kabrioletu var pavājināt dzirdi

Photo

ASV veiktajos zinātniskajos pētījumos noskaidrots: braucot kabrioletā vai citā līdzīgā automašīnā ar nolaistu jumtu, ja ātrums pārsniedz 90km/h, garām plūstošā vēja troksnis ir tik spēcīgs, ka var izraisīt ievērojamus dzirdes bojājumus.


Tāpēc šādu auto izmantotājiem tomēr iesaka braukt ar paceltu jumtu. Jūs, protams, riskējat zaudēt daļu no „stilīguma”, bet pasargāsit savu dzirdi. Šādus secinājumus izdarījuši Sentluisas Universitātes Medicīnas skolas Otorinolaringoloģijas nodaļas un Teksasas Auss institūta zinātnieki. Ievērības cienīgs ir fakts, ka pētījumu laikā zinātnieki riskēja ar savu veselību – viņi paši „uz savas ādas” izbaudīja, ko nozīmē skaļš vējš, kas svilpo ausīs, braucot ar atvērtu automašīnu.

Zinātnieki izmēģina paši

Viņi izmēģināja vairāku modeļu dažādu izlaiduma gadu auto: Opel GT, Porsche 911, Nissan 350Z,C4, Saab Aero, Ford Mustang u.c. Jumts bija nolaists, logi atvērti un spidometrs rādīja 90, 105 un 120 km/h. ASV Nacionālais darba drošības un veselības institūts noteicis, ka jau 85 decibeli ir „pārmērīgs trokšņa līmenis”, tāpēc zinātnieki pieņēma šo skaitli kā robežlielumu, kuru pārsniedzot veselībai nodarīts ievērojams ļaunums. Par normālu troksni uzskata aptuveni 60 dB, kas ir parastas sarunas skaļums. Zāles pļāvējs rada 80 dB, bet ķēžu motorzāģis – 110 dB. Izrādījās, ka, braucot ar kabrioletu, 85dB robeža tiek pārsniegta ļoti ātri. Ja jumts ir nolaists, trokšņa pieļaujamais līmenis automašīnas salonā tiek pārkāpts gandrīz vienmēr.

Piemēri un secinājumi

Opel GT modelis ar turbodzinēju pārsniedza pieļaujamo līmeni visu laiku. Braucot ar ātrumu 90 km/h troksnis bija 91dB, kad ātrums sasniedza 105 km/h – troksnis bija jau 95,9 dB, bet, traucoties ar ātrumu 120 km/h, tas sasniedza 98,7 dB. Darba drošības institūts pieļauj īslaicīgu trokšņa līmeņa palielināšanu līdz 98,7 dB, bet tam nevajadzētu ilgt vairāk par 20 minūtēm. Ford Mustang bija visklusākais un uzrādīja šādus rezultātus, attiecīgi: 82,4 dB, 83,5 dB un 84,7 dB. Turpretī brauciens ar Nissan 350Z izrādījās visskaļākais - kad ātrums bija 120 km/h, trokšņu līmenis sasniedza pat 104 dB. Darba drošības prasības nosaka, ka šāds troksnis nedrīkst turpināties ilgāk par 6 minūtēm.

Pēc tam, kad bija notestēti visi minētie vieglie auto bez jumta, vidējie trokšņa līmeņi bija šādi: 90 km/h ātrumā - 85,3 dB; 105 km/h ātrumā – 88,4 dB; ātrumā 120 km/h – 89,9 dB.

Vienlaikus pētnieki atzīmē, ka daudz lielāku troksni rada smagais auto vai braukšana ar motociklu.

Secinājums ir tāds - cilvēkiem, kas izvēlas braukt kabrioletā ar nolaistu jumtu, jārēķinās ar iespējamu dzirdes zudumu, ko var izraisīt ilgstoša atrašanās paaugstināta trokšņa zonā. Tāpēc vēlams braukt lēnāk par 90 km/h vai arī ar paceltu jumtu.

Tāpat zinātnieki neiesaka lietot ausu aizbāžņus, jo tas samazina iespēju reaģēt avārijas situācijās vai sadzirdēt tuvojošos policijas vai ātrās palīdzības auto.

Pēc interneta materiāliem sagatavoja: Pēteris Vilisters

Foto no sibaritissimo.com


Atpakaļ

Uz augšu


Video ziņas

Jauniešiem

LNS kapitālsabiedrības


LNS biedrību interešu grupas