Search form

16.08.2011

Drukāt

Kā nesadegt darbā un labāk palīdzēt klientiem

Photo

Projekta „Klusuma pasaule” ietvaros 2009. – 2013. gadā notiek supervīzijas sesijas un kvalifikācijas celšanas kursi reģionālo biedrību vadītājiem. Šādas apmācības notiek 5 reizes gadā, dodot viņiem iespēju paaugstināt sava darba profesionalitāti.


Supervīzija ir konsultatīvs atbalsts, kuras mērķis ir analizēt profesionālo darbību, konstatēt problēmas un rast risinājumus, attīstīt speciālistu profesionālo kompetenci, mazināt profesionālās izdegšanas risku un paaugstināt sociālo pakalpojumu kvalitāti.
Savukārt kvalifikācijas celšanas kursos iespējams padziļināt zināšanas un prasmes sociālā darba jomā. Apmācības notiek dažādi: ir diskusijas – dialogi par profesionālo sociālo darbu, situāciju izspēlēšana grupā, praktiskie treniņi, lekcijas un citas metodes, kas rosina radošo iztēli.

Kā nodarbības vērtē to dalībnieki?
Gundega Paņko: „Šajos kursos ieguvu vērtīgu informāciju, piemēram, kā veidot psiholoģiski pareizu pieju darbā ar klientiem. Ir interesanti klausīties lektoru stāstījumus. Tie pārsvarā ir teorētiski, bet neizpaliek arī uzskatāmi piemēri, fakti. Apmācībās saistošas ir lomu spēles, kur ar skatu uz situāciju no malas ir ko padomāt, izdarīt secinājumus pašai par savu rīcību. Aplūkotās tēmas ir mums diezgan neierastas un samērā sarežģītas, bet tieši tādēļ rezultātā mums ieguvumu daudz.”
 
Līga Pauniņa: „Jau trešo reizi piedalos šo kursu nodarbībās, un mani interesē visas tēmas, tās tiešām  noderēs, lai turpmāk būtu vieglāk iesaistīties komunikācijā ar mūsu klientiem. Patika ieklausīties citu dalībnieku viedokļos, pārdomās un ieteikumos. Noteikti paņemšu bibliotēkā grāmatu par organizācijas kultūru, ko iesaka pasniedzējs Kārlis Viša.  Ceru savā darbā un dzīvē daudz ko uzlabot.”
 
Elvīra Čaika: Mani visvairāk interesē tēma par to, kas ir emocionālā inteliģence. Esmu sapratusi, ka bez šādam supervīzijas nodarbībām veikt sociālo darbu ir gandrīz neiespējami, jo tajās gūstu atbalstu, smeļos pieredzi un jaunas teorētiskās zināšanas, redzu praktiskus risinājumus dažādām grūtām situācijām, ar kurām saskaros savā ikdienas darbā. Nodarbību sākumā bija grūti saprast un apgūt dažādas jaunas metodes darbā ar mūsu klientiem, bet tagad pamazām viss noskaidrojas un tās jau sāku pielietot…”
 
Par supervīzijas apmācībām stāsta pasniedzējs jeb supervizors Kārlis Viša: „Jāatgādina, ka supervīzija ir palīdzība profesionāļiem, lai mazinātu izdegšanu darbā un nostiprinātu profesionālo identitāti. Divu gadu laikā, kopš sākušās regulāras nodarbības, redzu ļoti lielas pozitīvas izmaiņas grupā. Dalībnieki daudz vairāk saredz savas profesionālā darba robežas, iemācījušies pateikt "nē!" situācijās, kad klientiem pašiem kā pieaugušiem cilvēkiem jāuzņemas sava atbildība.
Tā ir sociālā darba specifika, ka bieži vien klienti sociālajos darbiniekos – rehabilitētājos saredz visu ko, izņemot šo profesiju. Tās būtība tiek pārprasta.
 Supervīzijā skaidrojam to, kas jādara, lai nostiprinātu savas profesionālās pozīcijas un neuzņemtos lielāku atbildību, nekā tas vajadzīgs, un, neaizskarot klientu, norādīt, ka viņš pats atbildīgs par savu dzīvi. Sociāliem rehabilitētājiem jāpalīdz cilvēkam to saprast. Jāatzīst, ka nedzirdīgajiem cilvēkiem šīs darba "robežas" ir grūti ievērot, jo sociālais rehabilitētājs viņiem bieži vien ir viss vienā personā: draugs, jurists, interešu aizstāvis utml.
 Supervīzijas dalībnieki ar katru reizi apgūst aizvien vairāk profesionālos terminus, metodes un pieejas, labāk izprot savu vietu un atbildību pret klientu. Pēdējās supervīzijās esam mēģinājuši izmantot ļoti dziļus profesionālus uzdevumus ar "empātiju" (spēju iejusties), un mani priecē fakts, ka tas izdodas.
Lielākās grūtības saistītas ar nedzirdīgās kopienas vēsturiskām tradīcijām un klientu zemo izglītības līmeni, jo bieži vien sociāliem darbiniekiem pietrūkst iespēju palīdzēt klientam, tam ir ļoti zemas sociālās prasmes un iemaņas sevi pārstāvēt apkārtējā sabiedrībā, darba tirgū, valsts un pašvaldības institūcijās.
Ļoti labi, ka sociālie darbinieki rudenī sāks mācīties augstskolā. Domāju, tad viņi spēs attīstīt jaunus, 21.gs. atbilstošus  sociālos pakalpojumus, kuri ir tik ļoti nepieciešami, lai veicinātu sociālo integrāciju.
Labi arī tas, ka aktuālākos uzdevumus, piemēram, interešu aizstāvību, jaunus sociālos pakalpojumus atkarīgām un līdzatkarīgām personām utt. varēs ieviest arī jaunā rehabilitācijas centra darbā sadarbībā ar valsts un pašvaldības institūcijām.”
 

 
 Neapšaubāmi, ka projekta „Klusuma pasaule” ietvaros veiktās supervīzijas apmācību dalībnieki, paaugstinot savu profesionālo pieredzi, spēj labāk palīdzēt un atbalstīt klientus.”


 
 
Teksts: Ivars Kalniņš
Foto: Edgars Vorslovs

Atpakaļ

Uz augšu


Video ziņas

Jauniešiem

LNS kapitālsabiedrības


LNS biedrību interešu grupas